Gryka – kasza gryczana – niepalona , uprażona- zawsze odżywcza, ocieplająca – polecana szczególnie z

Gryka - kasza gryczana - niepalona , uprażona- zawsze odżywcza, ocieplająca - polecana szczególnie zimową porą. Gryka jest przedstawicielem rodziny rdestowatych, ale ze względu na sposób uprawy podobny do zbóż zaliczana jest właśnie do tej grupy. Pochodzi z Chin i Wschodniej Azji, ale z łatwością przyjęła się na naszych ziemiach. Okiem dietetyki klasycznej Gryka jest wspaniałym źródłem krzemu. Zawiera bardzo dużo witaminy E - tokoferolu zwanego witaminą młodości i słynie z powodu swego wzmacniającego działania na naczynia krwionośne ze względu na znajdująca się w niej rutynę. Związki flawonoidowe, które zawiera pełnią rolę przeciwutleniaczy, czyli substancji zapobiegających występowaniu chorób cywilizacyjnych (miażdżyca, choroba niedokrwienną serca i zawał serca, nowotwory, alergie). Gryka charakteryzuje się też dużą zawartością potasu i magnezu a ponadto żelaza, miedzi, chromu, cynku i kobaltu. Dlatego być może dzięki niej nie musielibyśmy spożywać nadmiaru bananów, które uważa się za wspaniałe źródło potasu, a które zjadane w nadmiarze przecież nie rosnąc w naszej strefie klimatycznej, poprostu nam nie służą. Orzeszki gryczane są też źródłem witamin z grupy B (B1 ? tiamina, B2 - ryboflawina, B6 ? pirydoksyna), choliny, kwasu pantotenowego oraz witaminy PP i P (które zapobiegają pękaniu naczyniek krwionośnych oraz polepszają przyswajanie wapnia). Gryka zawiera bezglutenowe białka o dobrze zbilansowanym składzie aminokwasowym. Wartość biologiczna tego białka oznaczana na zwierzętach jest wyższa od wartości białka pszenicy, jęczmienia, mączki rybnej i nawet mięsa wieprzowego, a zbliżona do wartości biologicznej białka wzorcowego (81,4 %) jakim jest białko jaja kurzego. Białka nasion gryki charakteryzują się ponadto dużą zawartością lizyny, około dwukrotnie większą niż białko ziarna zbóż, dużą zawartością aminokwasów siarkowych (metioniny, cysteiny), leucyny i fenyloalaniny. Niedobór tych aminokwasów ogranicza wartość żywieniową białka roślin zbożowych i strączkowych. Okiem dietetyki chińskiej Natura termiczna gryki jest neutralna do lekko ciepłej, poddawana prażeniu zdecydowanie ocieplająca. Przypisana żywiołowi ziemii lub ognia - szczególnie ta prażona. Dobrze jest samemu decydować o poziomie uprażenia. Gryka palona może być dla wielu zbyt ocieplająca by spożywać ją na co dzień. Kasza gryczana niepalona może być stosowana powszechnie i często. Gryka oczyszcza i wzmacnia jelita oraz poprawia apetyt. Jest pomocna w leczeniu biegunki bakteryjnej i chronicznego rozwolnienia, ponieważ przeciwdziała wilgoci Rutyna zawarta w gryce wzmacnia naczynia krwionośne i włosowate, przeciwdziała powstawaniu hemoroidów, zmniejsza ciśnienie krwi i zwiększa obwodowe krążenie w kończynach. Rutyna jest także antidotum na skutki promieniowania rentgenowskiego. Gryka nie jest atakowana przez owady i podobnie jak żeń-szeń obumiera, jeśli w trakcie uprawy stosuje się środki chemiczne dlatego uważana jest naturalnie za ekologiczną. Gryka jest niewskazana dla osób z objawami gorąca: temperaturą, pragnieniem, bardzo wysokim ciśnieniem krwi. Także niewskazana jest przy zawrotach głowy, niestabilności emocjonalnej, nerwowości. W medycynie naturalnej gryka może być stosowana zewnętrznie na zapalenia skóry, wypryski i oparzenia. Przygotowuje się okłady z papki zrobionej z uprażonej gryki z octem. Po uprażeniu kasza gryczana działa zasadotwórczo obok jedynego zasadotwórczego prosa. Okiem św. Hildegardy Święta nie wymieniała gryki wśród najbardziej zalecanych lub zakazanych pokarmów. Okiem Technologa Żywności Technologia opanowała kilka sposobów obróbki tego zboża. Otrzymuje się z gryki kaszę zwykła białą, tę poddaje się prażeniu i paleniu otrzymując kaszę gryczaną prażoną lub paloną. Musimy pamiętać, że obróbka technologiczna zebranych plonów jest konieczna by zapewnić lepszą strawność i przyswajalność zbóż. Zbyt zaawnasowane i dodatkowe technologie niestety mogą powodować głębokie ubytki wartościowych składników. Przykładowo sumaryczna wartość związków flawonoidowych waha się od 19,0 mg / 100 g w kaszy jasnej otrzymywanej ręcznie, do 4,0 mg / 100 g w kaszy bardzo ciemnej, poddawanej procesowi ?palenia?. Zatem zawartość flawonoidów maleje około 4?krotnie Kasza gryczana niepalona lub nieprażona tzw. biała, powstaje w wyniku tylko obłuskania podsuszonego do odpowiedniej wilgotności ziarna gryki. Kasza gryczana prażona EXTRA, powstaje w wyniku odpowiedniego procesu obróbki termicznej, której poddawane jest nie tylko ziarno gryki przed obłuskaniem, ale także dodatkowo prażona jest jeszcze kasza. Kasza gryczana prażona cała (tzw. palona) należy do najbardziej rozpowszechnionych kasz w Polsce. Powstaje w wyniku obróbki termicznej ziarna gryki, a następnie obłuskaniu go. Pozostaje nam korzystać z kaszy gryczanej i mąki gryczanej jak najczęściej. Bo czyż można jej walory zdrowotne ignorować? Zachęcam do spożywania i gotowania kaszy niepalonej, bo ta forma gryki jest najmniej zubożona w naturalnie w niej występujące związki, witaminy i składniki mineralne. Poszukujmy prostych przepisów na korzystanie z niej. Można z niej przyrządzać wiele dań. Może służyć do nadziewania pierogów, warzyw, przygotowywania pilawów, krokietów, gołąbków. Na śniadanie, obiad lub kolację. Smacznego, zdrowego. Dorota Łapa Dietetyk Orkiszowych Pól