Odżywianie dzieci

JESTEŚ TYM CO JESZ.

To przysłowie szczególnie widać u najmniejszych tego świata.

WIELKI WAŻNY POCZĄTEK

Kiedy rodzi się maleńkie dziecko, jego całym światem jest Mama a największą i najważniejszą pracą jest spożywanie pokarmu, jego strawienie, wchłonięcie potrzebnych składników pokarmowych dla maleńkiego organizmu i wydalenie resztek.
Dobre pożywienie wzmacnia, buduje i przyczynia się do wzrostu i rozwoju dzieciątka. W tym czasie karmiące mamy dzielnie odmawiają sobie pokarmów, które mogłyby zaszkodzić maleństwu. Wiele dzieci szybko i prawidłowo rozwija się, a wraz tym wzmacnia się przewód pokarmowy.

ZDROWIE I CHOROBA U DZIECI

Inaczej dzieje się jeśli zaczynają pojawiać się u dzieci symptomy nietolerancji pokarmów czy też uczuleń na nie. W takim kontekście bardzo łatwo uznać rodzicom, że zdrowie dziecka jest bezpośrednio zależne od tego co spożywa.

Gdy przeciętnie zdrowe dziecko zaczyna chorować choćby często przeziębiając się, rodzice i lekarze zaczynają myśleć: ?ooo, spada dziecku odporność?. Zastanawiają się gdzie jest przyczyna. Czasem uznają, że tak po prostu jest i trzeba odbudować tę odporność szukając jej w szczepieniach i różnych innych ?naturalnych wspomagaczach odporności? zupełnie nie myśląc o diecie.

A gdyby przeanalizować jadłospis małego dziecka, który jest oparty na dogmatycznych wychładzających pokarmach jak nadmiar mleka i jego przetworów czy też zimnych jogurtów, zjadanych chętnie i codziennie nadmiarów mięsa w postaci chociażby ulubionych przez dzieci parówek, nie wspominając o słodyczach, to zauważymy, że witaminy i minerały, których najbogatsze źródło znajdziemy w warzywach oraz pełnoziarnistych zbożach nie mogą zagościć w organizmie naszego dziecka, by wspomóc system odporności.

CZY TRZEBA LECZYĆ ANTYBIOTYKAMI?

Dlatego tak ważne jest również, szczególnie w chłodnych miesiącach, gdy nasze dzieci najzwyczajniej przeziębią się, aby zwrócić uwagę na dietę podczas choroby. Bo może wcale nie jest potrzebny antybiotyk, a tylko trzeba ugotować dobry rosół z ekologicznego kurczaka, naparzyć ziółek np. z bzu czarnego czy tymianku , wysmarować, wygrzać nogi, wyspać się i choroba odejdzie.

Zachęcam do aktywnej walki z ?patogenem? zarówno u dzieci, jak i u dorosłych.
Aktywna walka oznacza dla mnie rezygnację z farmakologii, która działa objawowo tłumiąc je.
Aktywna walka znaczy zastosowanie wielu naturalnych środków służących mobilizacji organizmu do podniesienia odporności i walki z chorobą, włączając w te działania również dietę.

Dorota Łapa

PODSTAWOWE ZALECENIA W ODŻYWIANIU DZIECI

  • Pełne ziarna zbóż - kasza jaglana, brązowy ryż, kasza gryczana, jęczmienna, kukurydziana, amarantus, quinoa, owies, makarony pełnoziarniste, mniej chleb 40-50%
  • Wszelkie warzywa 20-30%
  • Orzechy i nasiona
  • Produkty fermentowane - kiszonki z warzyw, żurek, barszcz z kiszonych buraków (B12 i bakterie kwasu mlekowego)
  • Świeże ryby i oleje tłoczone na zimno (wit. D i kwasy tłuszczowe Omega ? 3), mięso 10?15%
  • Owoce, świeże i suszone - jak wcześniej 5-10%
  • Powinna być bogata w pełnowartościowe białka ? zarówno roślinne: rośliny strączkowe, fermentowane produkty sojowe oraz migdały i orzechy w towarzystwie z warzywami i zbożami (wtedy jest pełen skład aminokwasów)
  • Oraz 3-4 razy w tygodniu białka zwierzęce: jaja, twarożek, ryba, mięso.
  •  Mogą być też wprowadzane wodorosty morskie ? nori, hiziki, arame (wspaniałe źródło składników mineralnych)
  • Prostota w komponowaniu posiłków.
  • Smak słodki odgrywa najważniejszą rolę.
  • Ciepłe śniadania zbożowe - najróżniejsze zboża gotowane z owocami sezonowymi lub suszonymi.
  • Kanapka może być podana na II śniadanie
  • Obiadem są po prostu duszone warzywa w sosie własnym z odrobina masła lub oliwy i wybrane zboże
  • Na kolację możemy zaproponować zupę warzywną lub rosół wzmacniający lub kleik zbożowy przyrządzony na słodko.
  • Przekąski uzależnione od pory roku - np. kisiel ze świeżych owoców latem lub kakao z przyprawami zimą.
  • Nie używać mrożonek, i nadmiernej ilości surowego i zimnego pożywienia

PODSTAWOWE NAPOJE DLA DZIECI:

  • Ciepła przegotowana woda
  • Słabe herbatki ziołowe: koper, rumianek, melisa, kwiat czarnego bzu, pokrzywa.
  • Soki owocowe tylko latem w rozcieńczeniu z ciepłą wodą
  • Wywary z jarzyn (uwaga na dobre źródło jarzyn)
  • Można próbować sok wyciskany z marchwi eko lekko ogrzany